Det er dejligt at sende fakturaer til kunder, når et arbejde er udført. Man glæder sig til, at der kommer penge ind på kontoen.
Det sker desværre, at kunderne ikke betaler til tiden, eller ikke betaler overhovedet.

Men opdager du det?

Og hvad gør du ved det?

Det gælder om løbende at holde øje med, om kunderne betaler. Så man hele tiden ved, om der er udeståender, som man skal have rykket på.
Nogle gange betaler kunderne også kun en del af en faktura. Det kan være de glemmer at betale moms beløbet eller betaler et vilkårligt beløb.
Det er ikke sikkert, at man opdager det, førend man laver en ajourføring af bogholderiet for eksempel op til en momsafregning.

Det kan godt være lidt sent, hvis man har halvårs moms 🙈

MEN det er aldrig for sent at rykke for betaling af sine fakturaer (jo, der er en forældelsesfrist på 3 år), men så lang tid skal der helst ikke gå.

Her er hvad du skal gøre:

Det første du skal gøre, er at gøre kunden opmærksom på, at vedkommende ikke har betalt. Det kan du gøre ved at ringe eller sende en e-mail. Hey, vi kan jo alle sammen glemme eller overse en betaling 🤷‍♀️

Hvis kunden stadig ikke betaler skal du iværksætte en egentlig rykker procedure. Ddu kan finde forslag til rykkerprocedure mange steder på internettet. Måske har dit regnskabsprogram en sådan funktion indbygget – benyt dig endeligt af den.

Det kan være du skal have professionelt hjælp til at få pengene indkrævet. Her er der mange virksomheder der kan hjælpe. Mange har endda en ”no cure no pay” løsning, hvilket betyder, at du ikke skal betale, hvis ikke de kan få pengene hjem.

Der er ingen grund til at vente for længe med at få pengene indkrævet.

Hvis ikke du kan lide at ringe til en kunde og sige, at de skylder penge, så få en anden til at gøre det. Men det at have en åben og ærlig dialog med sine kunder, er guld værd, og det kommer man langt med. Dem der vil snyde og være uærlige, findes naturligvis også, og de skal bare sendes til inkasso hurtigst muligt.

Det er jo trods alt et stykke arbejde du har lavet, eller en vare du har solgt, og det skal du naturligvis have betaling for. Du arbejder jo ikke gratis vel?